Kringloopveilingen.be is de veilingwebsite van Sjans Kringloopwinkels. Via ons veilingplatvorm kan u een bod uitbrengen op een door ons team geselecteerde selectie tweedehandsgoederen die door onze medewerkers gefotografeerd en beschreven zijn. Via deze Algemene Voorwaarden bieden we een inkijk in het veilingproces, betaling, verzending, etc.
Voordat u deelneemt aan onze kringloop veilingen verzoeken we om deze tekst even door te nemen. Bij het aanmaken van een account op kringloopveilingen.be krijgt u de vraag om akkoord en kennis te nemen met onze Algemene Voorwaarden. Door deel te nemen aan het veilingproces verklaart u zich sowieso akkoord met de Algemene Voorwaarden die betrekking hebben op de kringloopveilingen.be webshop.
Kringloopveilingen.be is een onderdeel van Sjans kringloopwinkels met als hoofdzetel: Waardenmakerij Vzw, Noordstraat 25 bus 1 te 2220 Heist op den Berg / Ondernemingsnummer: BTW BE 0459 644 990.
1.2 Het aanmaken van een account betekend dat u als klant juridisch aanspreekbaar en bekwaam bent. Minderjarigen kunnen hierdoor niet deelnemen aan onze bieding site. Stellen we deze inbreuk vast zal uw account verwijderd worden.
1.3 Voor het aanmaken van een account hebt u een emailadres en een persoonlijk wachtwoord nodig. Deze gegevens zijn persoonlijk en mogen onder geen gedrang doorgegeven worden aan derden.
1.4 Bij het bieding proces blijft uw synoniem zichtbaar, we raden u aan om dit op een respectvolle manier in te stellen. Concurrentiële namen, e-mailadressen, racistische of kwetsende taal kunnen door de beheerders van het platvorm verwijderd en/of aangepast worden.
1.5 De klant is ten allen tijden verantwoordelijk voor zijn account. Kringloopveilingen.be, Sjans kringloopwinkel of Waardenmakerij Vzw kan in geen tijden aansprakelijk gesteld worden voor foutief gebruik of misbruik met een account. Bij een vorm van misbruik (o.a. bieding door derden, hacking, etc.) dient de accounthouder zich onmiddellijk te richten tot de uitbater van het veilingplatvorm. Dit kan zowel schriftelijk naar de hoofdzetel, via email naar webshop@sjans.com als telefonisch op het nummer 015/23.73.93.
1.6 Kringloopveilingen.be kan bij misbruik of onterecht gebruik van een account deze op non-actief zetten. Dit kan tijdelijk of permanent zijn naar gelang de aard van de feiten. Redenen waardoor een account geschorst of non-actief gezet kan worden zijn:
1.6. 1 Het niet juridisch aanspreekbaar zijn van een klant
1.6.2 Bij het niet verstrekken van de juiste gegevens in het account. Foutieve naam, emailadres, adres, een naam van derden, etc.
1.6.3 Bij vermoeden van misbruik bij een account.
1.6.4 Wanneer een gebruiker het betalen van zijn aangekochte items niet nakomt.
1.6.5 Wanneer een gebruiker opzettelijk items in retour laat gaan.
1.6.6 Wanneer een geschorst persoon opnieuw een account aanmaakt.
1.7 In uw account kan u de lopende en afgelopen veilingen opvolgen, deze dienen door de accounthouder nauwlettend opgevolgd te worden.
1.8 Mailverkeer van en over veilingen is louter informatief, ook de bevestigingsmail van een gewonnen veiling. Het account primeert hier altijd. Bij sommige mailproviders kunnen onze mails in de spamfolder terecht komen, deze instelling kan door de gebruiker aangepast worden zodat de mails in het postvak-In terecht komen. Het mailverkeer kan hierdoor een handige manier zijn om de lopende en de afgelopen veilingen op te volgen.
2.2 Goederen staan ten toon gesteld in onze etalages en kunnen na afspraak eventueel ook bekeken worden.
2.3 Kringloopveilingen.be kan geen garantie geven op een eventuele afwijking van de kleur van het item. Sommige beeldschermen geven naar gelang de instelling immers een ander kleurschema voor dan de werkelijke kleur. Bij twijfel zie punt: 2.2.
2.4 Doordat de aangeboden veilingen tweedehandsgoederen zijn kan Kringloopveilingen.be geen garantie geven op de authenticiteit en de afkomst van een item.
2.5 Bij twijfel over de authenticiteit van een aangeboden goed dient de klant contact op te nemen met: webshop@sjans.com. In deze mail vermeld u waar en waarom u het aangeboden goed als niet authentiek beschouwd. Kringloopveilingen.be zal telkens deze zaken ter harten nemen en het nodige doen om na te gaan of de klacht al dan niet terecht is. Kringloopveilingen.be kan hier over communiceren, maar is hier niet toe verplicht. Als na onderzoek blijkt dat de klacht terecht is zal het item van de site verwijderd worden.
2.6 De aangegeven maten van een item zijn een richtlijn om te kunnen inschatten naar de grote en de eventuele pasvorm van het item.
2.7 Sommige grotere of zeer breekbare items kunnen initieel niet verzonden worden, wil u als klant hier een uitzondering op dient u contact op te nemen via email en dan kan er samen naar een eventuele oplossing gezocht worden.
3.2 De bieding, voordat u een bod uitbrengt dient men eerst acht genomen te hebben van de punten beschreven in Punt 2 van de Algemene Voorwaarden.
3.3 Het uitbrengen van een bod op de veilingsite is bindend. 3.3.1 Bij een foutief bod dient men schriftelijk kringloopveilingen.be op hoogte te brengen en dit minimum 2 dagen voor de afloopdatum van het goed.
3.4 Het bieding proces werkt volgens het staffelprincipe met verhoging van een vast bedrag tot een vooraf bepaalde prijs. Hieronder de weergave van de staffel:
• €1,00 - € 10,00: + € 0,50
• €10,00 - €25,00: + €1,50
• € 26,00 - € 50,00: + € 2,50
• € 51,00 - € 100,00: + € 5,00
• € 101,00 - € 200,00: + € 10,00
• € 201,00 - € 500,00: + € 20,00
• € 501,00 - € 1.000,00: + € 50,00
• € 1.001,00 - € 2.000,00: + € 100,00
• € 2.001,00 - € 5.000,00: + € 200,00
3.5 Het centra activeert het item met al dan niet een instelprijs. De prijs fungeert hier als minimum prijs, een bod onder deze instelprijs zal niet geregistreerd worden.
3.6 De site zal volgens het staffelprincipe een minimum bod voorstellen in het vak: “Eenmalig Bod”. Dit bedrag kan als minimum bod gebruikt worden maar u kan als klant dit ook verhogen met een vrijwillig bod dat hoger is dan het voorgestelde.
3.7 Bij het “Automatisch Bod” kan u als klant een maximum bod ingeven die volgens het staffelprincipe automatisch verhoogd wordt bij een overbieding tot het maximum bedrag bereikt is. Dit Automatisch Bod is niet zichtbaar voor andere klanten. Het bod kan nadien eventueel verhoogd worden.
3.8 Iedere veiling heeft een einddatum en eind uur. Een bod dient tussen de tijdsperiode van het online komen en de aflooptijd geplaatst te worden.
3.9 De klok op onze Kringloopveiling.be server wordt als maatstaaf gebruikt om een item toe te kennen. Men moet er rekening mee houden dat een registratie van een bod soms niet helemaal overeen loopt met de klok op onze server. (we denken hier aan de tijdinstelling op uw eigen toestel, een tragere internetverbinding, de snelheid van uw PC of smartphone, etc.).
3.10 Het door ons systeem geregistreerd bod dat net voor de aflooptijd van de veiling geplaatst is zal als laatste en hoogste bod aanvaard worden.
3.11 De uiteindelijke prijs is de effectieve prijs inclusief Btw, er dienen geen extra beheer- of administratie kosten betaald te worden op het door u aangekocht goed.
3.12 De winnaar van een kavel zal een melding met betalingsuitnodiging krijgen. De betaling dient binnen de 24uur na het winnen van een lot betaald moeten worden. Gebeurd deze betaling niet binnen de gestelde termijn kan het desbetreffende kringloopcentra het item aanbieden aan de eerstvolgende in lijn.
3.13 Tot dat het item betaald is blijft de Kringloopwinkel eigenaar van het goed.
3.14 Door de betaling gaat de eigendom het item van de respectievelijke kringloopwinkel over tot deze van de koper.
3.15 De kringloopwinkel engageert zich om het betaalde item met de nodige zorg en correctheid te behandelen tot dat het item afgehaald / verzonden is.
4.1 Bij het afhalen van een goed in de des betreffende kringloopwinkel dient het volledige veilingbedrag eerst online betaald te zijn.
4.2 Het afhalen van een gewonnen kavel is gratis en dient binnen de 14 dagen na afloop van de veiling te gebeuren.
4.3 Onze medewerker verwerkt de dag na afloop de veilingen in onze afhaalpunten zodat u ze van ’s middags kan komen halen. Het afhalen kan tijdens de openingsuren van de desbetreffende kringloopwinkel.
4.4 Betaalde items die 1 maand na afloop van de veiling nog steeds niet opgehaald zijn, kunnen door het kringloopcentra terug in verkoop gebracht worden zonder een financiële tegemoetkoming.
5.1 De klant is verantwoordelijk om de juiste adresgegevens in zijn account up-to-date te houden, zie punt 1.
5.2 Bij het verzenden van het kavel binnen België wordt een bedrag van €8,50 aangerekend om het goed te verpakken en het te laten verzenden. Een verzending naar de ons omliggende landen (Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk) komt op €18,00. Wil u laten verzenden naar een ander land raden we u aan om voordien eerst contact met ons op te nemen via: webshop@sjans.com.
5.3 De betaling (eindbedrag veiling + verzendkosten) moet eerst gebeurd zijn vooraleer we overgaan tot het inpakken en het verzenden van het item. Het is dan ook belangrijk dat deze betaling snel gebeurd zodat we uw item de dag nadien mee met onze ophaalronde kunnen meenemen voor verpakking. Is deze betaling later zal het item pas bij de volgende ophaling, een week later opgepikt worden.
5.4 Kringloopveilingen.be doet steeds zijn uiterste best om de items zo goed en veilig mogelijk te verpakken. Mocht om de één of andere reden toch iets mis zijn met uw toegestuurd item vragen we u om binnen de 48 uur na levering ons op de hoogte te brengen via dit mailadres: webshop@sjans.com.
5.4.1 Bij schade aan een artikel vragen we om steeds om enkele foto’s mee te zenden van het goed en de verpakking.
5.4.2 Kringloopveilingen.be engageert zich bij schade of verlies door het extern postbedrijf om samen met u steeds naar een gepaste oplossing te zoeken.
5.3 Verzenden gebeurt met Bpost. Al onze zending zijn voorzien van een Track & Trace-code zodat u uw pakket kan volgen.
6.2 De Btw-plichtige klant bezorgt ons in deze mail de juiste facturatiegegevens plus over welk/welke items het gaat. Dit binnen een termijn van een week na het aankopen van het goed.
6.3 U zal nadien de voldane factuur via email toegestuurd krijgen.
7.2 Wenst u toch af te zien van een door u gewonnen veiling, dient men binnen 48 uur na de afloop onze dienst hiervan op de hoogte te stellen al zijnde schriftelijk of via email.
7.2.1 In deze melding vermeldt u de reden, wat niet strookt met onze advertentie en onze foto’s. Om het onderzoek te vervolledigen vragen we u om uw opmerkingen te staven met één of meerdere foto’s.
7.2.2 Komt dit meerdere keren voor kunnen we genoodzaakt zijn uw account als frauduleus te beschouwen en kan deze op non-actief gezet worden, punt 1.6.5.
7.3 Wenst u na aanbieding van een naar u verzonden pakket de gehele of gedeeltelijk inhoud terug te sturen, dient men binnen 48 uur na het aanvaarden van het pakket onze dienst hiervan op de hoogte te stellen al zijnde schriftelijk of via email.
7.3.1 In deze melding vermeldt u de reden, want niet strookt met onze advertentie en onze foto’s. Om het onderzoek te vervolledigen vragen we u om uw opmerkingen te staven met één of meerdere foto’s
7.3.2 Retourkosten zijn steeds voor rekening van de klant.
7.3.3 komt dit meerdere keren voor kunnen we genoodzaakt zijn uw account als frauduleus te beschouwen en kan deze op non-actief gezet worden, punt 1.6.5.
7.4 Gaat de kringloopwinkel akkoord met uw klacht zal er overgegaan worden tot een gehele of gedeeltelijke terugbetaling van het door u betaald bedrag.
7.5 Een terugbetaling kan enkel tot stand komen als het desbetreffende item in het bezit is van de kringloopwinkel.
7.5.1 De verzending of terug bezorging gebeurt pas na een schriftelijk akkoord.
7.5.2 De klant neemt hierin de verantwoordelijkheid om het item naar de afgesproken kringloopwinkel te brengen of veilig verpakt ernaar te verzenden.
7.5.3 Het item dient in dezelfde staat te zijn zoals we het aangeboden hebben bij veiling.
7.5.4 Is dit niet het geval en zijn er nieuwe gebruikssporen of beschadigingen op te merken kan dit leiden tot een gedeeltelijke of volledige vermindering van de waarde.
7.6 Een terugbetaling zal steeds online gebeuren en kan dus niet in de desbetreffende kringloopwinkel afgehaald worden.
7.7 Op geen één mogelijk kan er schade gehaald worden op Kringloopveilingen.be die groter is als het door de klant besteed bedrag van de desbetreffende veiling waarover de klacht gaat.
8.2 Als dit het geval is zal iedere klant die meebood op dit kavel op de hoogte gebracht worden door de desbetreffende winkel waar het goed aangeboden werd.
8.3 Mocht het item al betaald zijn zal de gedupeerde een volledige terugbetaling krijgen incl. verzendkosten als dit van toepassing is.
8.4 Op geen één mogelijk kan er schade gehaald worden op Kringloopveilingen.be die groter is als het door de klant besteed bedrag van de desbetreffende veiling waarover de klacht gaat.
9.2 Zowel de teksten als foto’s van de goederen blijven eigendom van de aanbieder zijnde kringloopveilingen.be. Deze kunnen door de klant niet gereproduceerd worden om te gebruiken op een eventuele andere website of in een publieke omgeving.
9.3 Idem dito voor de logo’s en huisstijl van Sjans kringloopwinkel, Waardenmakerij Vzw, Groep Talent, ed.
Versie: april 2025
Bij Sjans willen we iedereen kansen bieden. Kansen om unieke tweedehands stukken te vinden, maar ook om je herbruikbare spullen een nieuw leven te geven. Daarnaast bieden wij kansen aan zij die wat verder van de arbeidsmarkt staan. Door hen te laten werken in een veilige omgeving die goed voelt. Kortom, wat je bij ons vindt en ontdekt, da’s sjans!
bekijk onze video